Expert in ontspannen werken

Training: Mental fit op het werk

Print Friendly, PDF & Email

mental fitHerken jij dit?

  • Is er op jouw werk sprake van een hoge werkdruk?
  • Moet je steeds meer doen met minder middelen en in minder tijd?
  • Worden de eisen die aan je gesteld worden steeds hoger?
  • Is het binnen jouw werk mogelijk om waar en wanneer jij dit wilt in te loggen en door te werken (ook thuis tijdens de avonden, de weekenden en op vakantie?)
  • En vind jij het een uitdaging om dit te managen?
  • Vinden er op jouw werk vaak veranderingen plaats?
  • Heb je op het werk te maken met ontslagrondes en reorganisaties?
  • Heb jij te maken met pittige uitdagingen; zoals veeleisende klanten, lastige leerlingen of patiënten?
  • Heb je steeds minder contact met je collega’s vanwege het thuiswerken?
  • Heb je wel eens het gevoel dat je er alleen voor staat?
  • Vind je het lastig om je werkdag zelf goed in te delen en te plannen?

En vraag jij jezelf geregeld af hoe je dit allemaal in goede banen moet leiden?

Zou je daar wel eens steun bij willen gebruiken? Ideeën willen opdoen over hoe jij de punten zoals hierboven beschreven, beter kunt hanteren?
Lijkt het je fijn om hier deskundige begeleiding bij te krijgen? Om er met andere mensen over te praten en om samen aan goede oplossingen te werken?

Dat kan!

Mijn collega Marjan Luteijn en ik hebben speciaal hiervoor de training Mental fit op het werk ontwikkelt.

keeping mental fit

Want: mentale fitheid belangrijker dan ooit!

Om alle uitdagingen die werken van je vraagt goed aan te kunnen; is het super belangrijk dat je mentaal goed in je vel zit. Werk daagt ons niet alleen meer lichamelijk uit. Je wordt niet meer (of veel minder) moe van het sjouwen, van veel staan of lopen. Je wordt vooral mentaal uitgedaagd. Je moet met hoge druk omgaan. Je moet je steeds aanpassen aan veranderingen. Je moet voor jezelf opkomen. Je grenzen kennen en deze ook bewaken. Ingewikkelde vraagstukken oplossen.

Dit alles vraagt van je dat je mentaal fit bent. Dat je je kunt aanpassen aan veranderingen. Dat je ondanks de hoge druk de moed erin houdt en positief blijft. Dat je op een ontspannen manier met lastige klanten, leerlingen of patiënten om kunt gaan. Dat je assertief genoeg bent en je je grenzen goed kunnen stellen. Dat je betrokken bent en blijft, maar ook dat je ook op tijd kunt loslaten.

Het is niet altijd eenvoudig om dit allemaal goed voor elkaar te krijgen. Heel veel mensen worstelen hiermee. Als jij dit ook zo voelt: je bent beslist niet de enige!

Onze training kan jou helpen om je mentale vaardigheden (verder) te ontwikkelen.  Zodat jij met meer ontspanning, rust en en een zelfverzekerd gevoel je werk aan kunt.

Waar bestaat de training “Mentaal fit op het werk” uit?

De gehele training is gebaseerd op de 7 principes van Mental Fitness.
Het betreft de volgende principes:

Richting geven aan je leven
Optimistisch denken
Een sterke veerkracht
Grip op je leven
Bewust leven en genieten
Investeren in positieve relaties
Gezond leven

Tijdens de eerste bijeenkomst worden de 7 principes behandeld en uitgelegd. Je gaat voor jezelf vast stellen welke van deze principes je al goed onder de knie hebt en welke van deze principes nadere aandacht kunnen gebruiken. Dit werk je verder uit. Je maakt werkpunten waarmee je zelf gaat oefenen tot aan de volgende bijeenkomst. Uiteraard wordt er tijdens de tweede bijeenkomst terug gekomen op deze werkpunten.

Tijdens de tweede bijeenkomst staat het vierde principe “Grip op je leven” centraal.
Met behulp van theorie en oefeningen ga je uitvinden hoe je op een prettige en betrokken manier de belangrijke dingen in je werk goed kan blijven doen. Zonder dat de frustraties hoog oplopen. Je gaat manieren leren die je helpen om zelf de controle en de regie te houden. Ook hierover formuleer je weer werkpunten die je toepast in de periode tussen de tweede en derde bijeenkomst.

Tijdens de derde bijeenkomst besteden we eerst aandacht aan de werkpunten. Verder is de grootste rol weggelegd voor het eerste principe: “ Richting geven aan je leven”. Je leert prioriteiten te stellen. Je leert aandacht te schenken aan zaken binnen en buiten je werk; die echt belangrijk zijn.
Om je werk én je persoonlijke leven goed met elkaar in balans te brengen. Want een goed work/life balance draagt in een belangrijke mate bij aan je mentale fitheid.

De training wordt afgesloten met het schrijven van een Persoonlijke Missie. Hierin schrijf je je persoonlijke plan voor de toekomst. Je beschrijft wat je geleerd hebt en hoe je deze behaalde resultaten vast kunt houden in de toekomst.

Wat levert deze training jou op?

  • je bent in staat de regie over de werkdruk te pakken
  • je stelt je prioriteiten goed
  • de balans tussen werk en privé is verbeterd
  • je voelt je fitter
  • je voelt je ook onder grote druk rustiger
  • je kunt frustraties beter loslaten
  • je hebt een goed focus op de dingen die écht belangrijk zijn
  • je hebt een betere veerkracht
  • je bent meer ontspannen binnen en buiten je werk

Enthousiast geworden?

Op mijn website en in mijn nieuwsbrief houd ik je op de hoogte van de data en de locatie van deze training. Wil je daar niet op wachten? Of wil je ons inhuren en de training aan je team op het werk laten geven? Je mag altijd contact met mij opnemen door mij te bellen op : 06 20449321. Of mail mij op: anya@praktijkdeleidraad.nl

Duur, locatie, groepsgrootte en kosten:

De training bestaat uit 3 dagdelen van ieder 4 uur. Dit kan een ochtend of een middag zijn. Wij kiezen een locatie in het midden van het land of we komen naar jouw werk en geven de training ‘in company‘. De groep bestaat uit maximaal 12 deelnemers.
Per persoon kost de training €800 (exclusief 21% btw). Dit is inclusief trainingsmateriaal maar exclusief eventuele locatie kosten.